Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Digital French Literature

Oggetto:

Digital French Literature

Oggetto:

Academic year 2024/2025

Course ID
-
Teacher
Benoit Monginot (Lecturer)
Degree course
Language Technologies and Digital Humanities
Year
1st year, 2nd year
Teaching period
First semester
Type
Distinctive
Credits/Recognition
3
Course disciplinary sector (SSD)
L-LIN/03 - french literature
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Oral
Type of learning unit
modulo
Modular course
Digital French and Spanish Literature (STU0685)
Prerequisites

There are no specific requirements for access to the course although a basic knowledge of French and Spanish will facilitate learning.

Non ci sono requisiti specifici per l'accesso al corso anche se una conoscenza base del francese e dello spagnolo potrà agevolare l'apprendimento.

Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

In accordance with the degree goals, as indicated in its SUA-CdS file, this course aims to introduce students to a reflexion on the significance for literature of the arrival of digital resources. On the basis of a preliminary analysis of the ontological and rhetorical differences between the printed literary text and the digital literary text, the course will therefore aim to provide students with skills that will help them both to use digital technologies to study literary texts and to understand the specificities of digital literature.

Regarding Francophone literature, the course will propose a series of notions that can be relevant to the rhetorical analysis of electronic literature. It will then focus on some examples of contemporary creation in which traditional literary genres are reconfigured by the digital medium.

In accordo con gli obiettivi del corso di laurea, come indicato nella scheda SUA-CdS, questo corso si propone di introdurre gli studenti e le studentesse a una riflessione sugli effetti dell'incremento delle risorse digitali sulla la letteratura. Sulla base di un'analisi preliminare delle differenze ontologiche e retoriche tra il testo letterario stampato e quello digitale, il corso si propone di fornire agli studenti competenze che li aiutino sia a utilizzare le tecnologie digitali per lo studio dei testi letterari sia a comprendere le specificità della letteratura digitale.

Per quanto riguarda la letteratura francofona, il corso presenterà una serie di nozioni rilevanti per l'analisi retorica del testo digitale. Si concentrerà poi su alcuni esempi di creazione contemporanea in cui i generi letterari tradizionali vengono riconfigurati dal mezzo digitale.

Oggetto:

Results of learning outcomes

Knowledge and understanding

By the end of the course the student shall know 1.- the main characteristics that the digital transmission imposes upon literary texts; 2.- the literary and poetic potentials of the digital medium and their exploration in some examples of contemporary Francophone literature.

Applying knowledge and understanding

By the end of the course the student shall be able to analyse digital literary works in their digital specificity; they shall be able to analyse the main rhetorical and poetical features of a digital literary work; they shall know how to use digital resources for the analysis of Spanish language literary works.

Making judgments

By the end of the course the student shall be able to find online and choose the adequate digital tools for different tasks related to the study of French and Spanish literatures

Communication skills

By the end of the course the student shall be able: 1- to know the most important digital publishing sites, such as journals, and their standards for publishing proposals; 2- he or she should be able to write or orally present a rhetorical analysis of a digital literary work and to argue his/her interpretation of the texts.

Learning skills

By the end of the course the student shall be able to know how to find new digital resources and to keep up to date with the varying online reality as far as French and Spanish literatures are concerned.

Conoscenza e comprensione

Al termine del corso gli studenti e le studentesse dovranno conoscere 1.- le principali caratteristiche che la trasmissione digitale conferisce ai testi letterari; 2.- le potenzialità letterarie e poetiche del mezzo digitale e le modalità della loro esplorazione in alcuni esempi di letteratura francofona contemporanea.

Applicazione delle conoscenze e della comprensione

Al termine del corso gli studenti e le studentesse saranno in grado di analizzare le opere letterarie digitali nella loro specificità digitale; saranno in grado di analizzare le principali caratteristiche retoriche e poetiche di un'opera letteraria digitale; sapranno utilizzare le risorse digitali per l'analisi di opere letterarie in lingua spagnola.

Formulare giudizi

Alla fine del corso, le studentesse e gli studenti saranno in grado di trovare online e scegliere gli strumenti digitali adeguati per diversi compiti legati allo studio delle letterature francese e spagnola.

Abilità comunicative

Alla fine del corso  le studentesse e gli studenti saranno in grado di: 1- conoscere i più importanti siti di pubblicazione digitale, come le riviste, e i loro standard per le proposte editoriali; 2- scrivere o presentare oralmente un'analisi retorica di un'opera letteraria digitale e argomentare la propria interpretazione.

Capacità di apprendimento

Alla fine del corso  le studentesse e gli studenti dovranno essere in grado di trovare nuove risorse digitali e di tenersi aggiornato sulla realtà online per quanto riguarda le letterature francese e spagnola.

Oggetto:

Program

Francophone literature. Rhetorical specificities and poetics of digital literature. (first half of the course)

  1. Definition of electronic literature.
  2. Brief history of the francophone electronic literature
  3. Analysis of the main rhetorical characteristics of electronic literature by the mean of case studies. 
  4. Analysis of some of the theoretical questions electronic literature rises about auctoriality, textual consistency, ...

Letteratura francese. Specificità retoriche e poetiche della letteratura digitale. (Prima metà del corso)

  1. Riflessioni sulla definizione di letteratura digitale.
  2. Breve storia della letteratura digitale in Francia
  3. Analisi delle caratteristiche retoriche di vari generi di letteratura digitale a partire dallo studio di un campione di opere
  4. Riflessione sulle problematiche teoriche destate dallo sviluppo della letteratura digitale (autorialità, definizione di testo, ecc.)

Oggetto:

Course delivery

The course will consist of 36 hours of lessons which will include the explanation of theoretical concepts and their application trough the analysis of examples. As far as the health emergency caused by the covid-19 epidemic will allow it, the lessons, scheduled for the second half of the first semester (november 10 to december 22, 2022), will take place in presence. If necessary, the lessons will be transmitted via Webex videoconference in streaming at the scheduled time. Texts and and other materials used for the lessons will be also made available through Moodle and through the section “Materiale didattico” of the course site (CampusNet). All students are warmly invited to register to the course (in this same page) to facilitate a more efficient communication.

Il corso consisterà in 36 ore di lezione che comprenderanno la spiegazione dei concetti teorici e la loro applicazione attraverso l'analisi di esempi. Nella misura in cui l'emergenza sanitaria causata dall'epidemia di Covid-19 lo consentirà, le lezioni, previste per la seconda metà del primo semestre (dal 10 novembre al 22 dicembre 2022), si svolgeranno in presenza. Se necessario, le lezioni saranno trasmesse in videoconferenza Webex in streaming all'orario previsto. I testi e gli altri materiali utilizzati per le lezioni saranno resi disponibili anche attraverso Moodle e la sezione "Materiale didattico" del sito del corso (CampusNet). La registrazione al corso è caldamente consigliata (in questa stessa pagina) per agevolare una comunicazione più efficiente.

Oggetto:

Learning assessment methods

1- Oral presentation (max 15 min)

 

Students will be asked to give an oral presentation of a work of digital literature. This work may be chosen freely. A list of suggestions is provided, but it is not exhaustive. If a work is chosen that is not on this list, it must be checked with the teacher to ensure that it matches the course objectives. The work in question may also be a personal creation.

 

The following points will be evaluated 

  • the ability to situate the work in the history of digital literature
  • use of the semiotic and poetic tools presented in class to describe the work accurately
  • ability to situate and interpret the work in relation to the general theoretical issues raised by digital literature
  • the argumentative clarity of the presentation




2- Summary of a scientific paper (max 4000 signs)

 

Students will be asked to send by e-mail a .doc or .docx file containing a problematised review of a scientific article on one of the major themes covered in the course. The work is expected to be sent no later than 14 days before the date of the next oral session. A non-exhaustive list of suggestions will be provided. The aim is not to write a simple summary (chatGPT does that better than we do). The critical dimension of the work will be fundamental. 

The work will be assessed on the basis of the following aspects:

  • the ability to synthesize the main points
  • the ability to critically discuss and question them, and to relate them to the major issues raised by digital literature

Very important: Any form of plagiarism is forbidden, and submitted work will be checked for academic integrity and potential AI writing. Do not ask anyone to edit or proof-read your work.

 

Non-attending students must contact the professor to settle on a syllabus

1- Presentazione orale (max 15 min)

Gli studenti dovranno presentare oralmente un'opera di letteratura digitale. L'opera può essere scelta liberamente. Viene fornito un elenco di suggerimenti, ma non è esaustivo. Se si sceglie un'opera non presente in questo elenco, è necessario verificare con il docente che sia in linea con gli obiettivi del corso. L'opera in questione può anche essere una creazione personale.

Verranno valutati i seguenti punti:


  • la capacità di collocare l'opera nella storia della letteratura digitale
  • l'uso degli strumenti semiotici e poetici presentati in classe per descrivere accuratamente l'opera
  • la capacità di collocare e interpretare l'opera in relazione alle questioni teoriche generali sollevate dalla letteratura digitale
  • la chiarezza argomentativa della presentazione

 

2- Sintesi di un articolo scientifico (max 4000 caratteri)

Agli studenti verrà chiesto di inviare via e-mail un file .doc o .docx contenente una recensione problematizzata di un articolo scientifico su uno dei temi principali trattati nel corso. Il lavoro dovrà essere inviato almeno 14 giorni prima della data della successiva sessione orale. Verrà fornito su moodle un elenco non esaustivo di suggerimenti. L'obiettivo non è quello di scrivere un semplice riassunto (chatGPT lo fa meglio di noi). La dimensione critica del lavoro sarà fondamentale.

Qualsiasi forma di plagio è vietata e i lavori inviati potrebbero essere controllati lavoro inviato potrebbe essere controllato per verificare l'integrità accademica e la potenziale scrittura di AI. Non chiedete a nessuno di modificare o correzione del proprio lavoro.


Il lavoro sarà valutato sulla base dei seguenti aspetti:

  • la capacità di sintetizzare i punti principali
  • la capacità di discuterli e metterli in discussione in modo critico, e di metterli in relazione con le principali questioni sollevate dalla letteratura digitale

Oggetto:

Support activities

For any needs or information, please contact the lecturer by e-mail to schedule a meeting: benoit.monginot@unito.it

For students with SLD or disabilities, please see
the support arrangements: (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita [1]) and of reception (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa [2]) of the
University, and in particular the procedures necessary for support in the examination venue (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con [3])."


Students with SLD are kindly requested to inform the lecturer at the beginning of the course, in order to agree on a learning pathway adapted to their needs, even beyond the compensatory and dispensatory measures compensatory and dispensatory measures provided for the examination.

Per qualsiasi necessità o informazione, rivolgersi al docente tramite mail in modo da concordare un ricevimento: benoit.monginot@unito.it


Per gli studenti/esse con DSA o disabilità, si prega di prendere
visione delle modalità di supporto (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita [1]) e di accoglienza (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa [2]) di Ateneo, ed in particolare delle procedure necessarie per il supporto in
sede d’esame (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con
[3]).”


Studenti e studentesse con DSA sono pregati/e di informare il docente all'inizio del corso, per concordare un percorso di apprendimento personale adatto alle loro esigenze, anche al di là delle misure compensative e dispensative previste per l'esame.

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

Some of the concepts of the course will be referred to the following works:

Gilles Bonnet, Pour une Poétique numérique. Littérature et Internet, Paris, Hermann, coll. « Savoirs lettres », 2018

Jean Clément. « L’écriture au risque du réseau. Une littérature en mouvement ». Communication et langages, vol. 155, no 1, 2008, p. 39‑43.

Jean Clément, « La littérature au risque du numérique », Document numérique, n°X, 2001.

Alexandre Gefen, « Ce que les réseaux font à la littérature. Réseaux sociaux, Microblogging et création », Itinéraires. Littérature, textes, cultures, no 2, 2010, p.155-166

Alexandra Saemmer, Rhétorique du texte numérique : Figures de la lecture, anticipations de pratiques. Nouvelle édition [en ligne]. Villeurbanne : Presses de l’enssib, 2015 (généré le 27 juin 2022). Disponible sur Internet : http://books.openedition.org/pressesenssib/3870

Texts and further bibliographical references will be provided during the course.

Alcuni concetti del corso saranno riferiti ai seguenti studi:

Gilles Bonnet, Pour une Poétique numérique. Littérature et Internet, Paris, Hermann, coll. « Savoirs lettres », 2018

Jean Clément. « L’écriture au risque du réseau. Une littérature en mouvement ». Communication et langages, vol. 155, no 1, 2008, p. 39‑43.

Jean Clément, « La littérature au risque du numérique », Document numérique, n°X, 2001.

Alexandre Gefen, « Ce que les réseaux font à la littérature. Réseaux sociaux, Microblogging et création », Itinéraires. Littérature, textes, cultures, no 2, 2010, p.155-166

Alexandra Saemmer, Rhétorique du texte numérique : Figures de la lecture, anticipations de pratiques. Nouvelle édition [en ligne]. Villeurbanne : Presses de l’enssib, 2015 (généré le 27 juin 2022). Disponible sur Internet : http://books.openedition.org/pressesenssib/3870

Testi e ulteriori riferimenti bibliografici verranno forniti durante il corso.



Oggetto:

Notes

Enroll
  • Open
    Enrollment opening date
    01/09/2024 at 00:00
    Enrollment closing date
    30/06/2025 at 00:00
    Oggetto:
    Last update: 26/07/2024 15:24
    Location: https://www.digitalhumanities.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!