Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Digital Methods in Ancient and Medieval History

Oggetto:

Digital Methods in Ancient and Medieval History

Oggetto:

Academic year 2022/2023

Course ID
STU0729
Teaching staff
Maria Goretti Castello (Lecturer)
Alessio Fiore (Lecturer)
Degree course
Language Technologies and Digital Humanities
Year
1st year 2nd year
Teaching period
Second semester
Type
Distinctive
Credits/Recognition
6
Course disciplinary sector (SSD)
M-STO/01 - medieval history
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Optional
Type of examination
Oral
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

The course is designed to provide a grounding in the methodological foundations of historical research, and the application of digital humanities techniques in the field of historical research,  with particular regard to Antiquity and the Middle Ages

L'insegnamento è finalizzato a offrire una preparazione in merito ai fondamenti metodologici della ricerca storica, e all'applicazione delle tecniche delle digital humanities nell'ambito della ricerca storica, in particolare per quanto riguarda l'Antichità e il Medioevo

Oggetto:

Results of learning outcomes

 

Knowledge and comprehension

At the end of the course, students will know:

  • Research methods of ancient and medieval history
  • The main types of sources in ancient and medieval history
  • The main digital technologies applied to analyse these sources
  • The methodological issues resulting from the use of digital tools

Applying knowledge and comprehension / Independent judgement

Students will be able to apply the acquired knowledge on digital technologies to the analysis of ancient and medieval sources, proving adequate ability to assess the tools examined throughout the course.

Communicating skills

Students will learn the correct vocabulary in relation to the digital tools, sources and research methods analysed during the lectures.

Learning skills

The course will contribute to the development of the students’ skills to use digital tools in research in ancient and medieval history.

 

CONOSCENZA E COMPRENSIONE

Al termine dell'insegnamento si dovranno conoscere:

 

  • Metodologie della ricerca storica antica e medievale
  • Principali tipologie di fonti sulla storia antica e medievale
  • Le principali tecniche digitali di analisi di queste fonti
  • I problemi metodologici posti da tali metodologie

 

 

APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE / AUTONOMIA DI GIUDIZIO

Si dovrà essere in grado di applicare le conoscenze acquisite circa le tecniche digitali all'analisi delle fonti storiche antiche e medievali, dimostrando un'adeguata capacità di valutazione e giudizio degli strumenti analizzati a lezione.

 

ABILITÀ COMUNICATIVE

Si dovrà acquisire un adeguato lessico specifico relativo agli strumenti digitali, alle fonti e alle prassi di ricerca storica analizzate a lezione.

 

CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO

L'insegnamento concorre allo sviluppo della capacità di utilizzare gli strumenti digitali nella prassi della ricerca in ambito storico antico e medievale.

Oggetto:

Course delivery

The course will be offered in English and will last 36 hours, including lectures and practical exercises; for this reason, attending lectures is highly recommended. The course will be entirely held in-person. Students who will not be able to attend the lectures will find audio files on the Moodle platform as well as teaching material, except for practical exercises, which cannot be recorded. Alternative activities and additional texts to replace practical exercises will have to be arranged with the lecturers.

L'insegnamento sarà erogato in lingua inglese e prevede 36 ore di lezioni frontali con esercitazioni pratiche in classe, pertanto la frequenza è fortemente consigliata. Le lezioni saranno tutte in presenza. Chi non potrà frequentare le lezioni in presenza avrà la possibilità di fruire delle lezioni attraverso il deposito dei files audio nella piattaforma Moodle, insieme al materiale didattico. Fanno eccezione le esercitazioni pratiche, per le quali non sarà possibile fornire registrazioni audio: modalità alternative alla frequenza delle esercitazioni pratiche potranno essere eventualmente sostituite dallo studio di materiale aggiuntivo, da concordare con le/i docenti.

Oggetto:

Learning assessment methods

Oral exam in English. The expected knowledge and skills will be tested in a question/answer exam with a mark on a 30 points scale. Results will be considered appropriate if students will:

- prove to have clearly learnt the basis of historical practice;

- know the main digital tools and their application to historical research;

- prove to have acquired basic ability in the use of such tools.

In addition to the oral exam, students who will not attend the course in-person will have to arrange with the lecturers the production of an essay to replace the assessment of the practical exercises held in class.

Esame orale in lingua inglese. La preparazione sarà accertata tramite un colloquio e sarà considerata adeguata con votazione espressa in trentesimi, se si dimostrerà di aver appreso con chiarezza i fondamenti metodologici della pratica storica, se si conosceranno le tecniche digitali e la loro applicazione alla ricerca storica, se si dimostrerà la capacità di base di utilizzo di tali strumentazioni. Per chi non frequenterà in presenza, la valutazione sulla parte pratica dell’insegnamento potrà essere sostituita dalla produzione di un elaborato scritto, concordato con le/i docenti, in aggiunta al colloquio orale sulla parte teorica comune a tutte/i.

Oggetto:

Program

Historical methods and digital tools:

  • Introduction: the basis of historical research in ancient and medieval history; methodologies and sources.
  • The main digital tools to study ancient and medieval history: possibilities and risks.
  • Specific case-studies and practical exercises in the use of digital databases.

Historical methods and digital tools:

  • Introduction: the basis of historical research in ancient and medieval history; methodologies and sources.
  • The main digital tools to study ancient and medieval history: possibilities and risks.
  • Specific case-studies and practical exercises in the use of digital databases.

Suggested readings and bibliography

Title:  
From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods
Year of publication:  
2001
Publisher:  
Cornell University Press
Author:  
Martha Howell, Walter Prevenier,
ISBN  
Title:  
Digital and Traditional Epigraphy in Context
Year of publication:  
2017
Publisher:  
La Sapienza editrice
Author:  
Silvia Orlandi, Raffaella Santucci Francesco Mambrini, Pietro Maria Liuzzo (eds.)
ISBN  
Permalink:  
Chapters:  
only pp. 1-53
Notes:  
free online
Title:  
Re-mapping the ‘Great Inquisition’ of 1245–46: The Case of Mas-Saintes-Puelles and Saint-Martin-Lalande
Journal title:  
Open Library of Humanities
Year of publication:  
2019
Author:  
Jean Paul Rehr
Volume:  
5
Issue:  
1
Notes:  
free online
DOI:  
Oggetto:

Martha Howell, Walter Prevenier, From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods, Ithaca, NY, Cornell University Press, 2001, ISBN 9780801485602

Silvia Orlandi, Raffaella Santucci Francesco Mambrini, Pietro Maria Liuzzo (eds.), Digital and Traditional Epigraphy in Context, Proceedings of the EAGLE 2016 International Conference, Rome, Sapienza Editrice, 2017, ISBN 9788893770217, pages 1-53 (open-access text available online)

Jean Paul Rehr, “Re-mapping the ‘Great Inquisition’ of 1245-;46: The Case of Mas-Saintes-Puelles and Saint-Martin-Lalande”, Open Library of Humanities, 2019, 5(1), p.28 (open-access text available online)

Martha Howell, Walter Prevenier, From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods, Ithaca, NY, Cornell University Press, 2001, ISBN 9780801485602

Silvia Orlandi, Raffaella Santucci Francesco Mambrini, Pietro Maria Liuzzo (eds.), Digital and Traditional Epigraphy in Context, Proceedings of the EAGLE 2016 International Conference, Rome, Sapienza Editrice, 2017, ISBN 9788893770217, pages 1-53 (testo open-access disponibile online)

 

Jean Paul Rehr, “Re-mapping the ‘Great Inquisition’ of 1245-;46: The Case of Mas-Saintes-Puelles and Saint-Martin-Lalande”, Open Library of Humanities, 2019, 5(1), p.28 (testo open-access disponibile online)



Oggetto:

Note

It is highly recommended to attend the course. Students who will not be able to attend will have to contact the lecturers to arrange alternative teaching and evaluation methods.

La frequenza è vivamente consigliata, chi non potrà frequentare in presenza è pregata/o di contattare le/i docenti per concordare le modalità alternative di fruizione del corso e di preparazione dell'esame.

Oggetto:

Moduli didattici

Oggetto:
Last update: 11/02/2023 09:04
Location: https://www.digitalhumanities.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!