Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Digital Methods in Ancient and Medieval History

Oggetto:

Digital Methods in Ancient and Medieval History

Oggetto:

Academic year 2024/2025

Course ID
STU0796
Teachers
Alessio Fiore (Lecturer)
Chiara Lasagni (Lecturer)
Degree course
Language Technologies and Digital Humanities
Year
1st year, 2nd year
Teaching period
First semester
Type
Related or integrative
Credits/Recognition
6
Course disciplinary sector (SSD)
L-ANT/02 - greek history
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Oral
Type of learning unit
corso
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

This course aims to provide an overview of Digital Humanities in the field of historical research, focusing on Ancient and Medieval History. It will cover key tools, methodologies, concepts, trends, and collaborative projects related to the publication, study, and digital dissemination of ancient and medieval documents. Additionally, it will introduce the methodological foundations of historical research within the context of Antiquity and the Middle Ages, allowing for a deeper understanding of the application of digital techniques in studying, researching, and disseminating knowledge in these specific disciplinary areas.

Questo insegnamento si propone di fornire una panoramica delle Digital Humanities nel campo della ricerca storica, in relazione alla Storia Antica e Medievale. Saranno presentati i principali strumenti, metodologie, concetti chiave, tendenze e progetti collaborativi per la pubblicazione, lo studio e la diffusione digitale dei documenti antichi e medievali. Inoltre, verranno introdotte le basi metodologiche della ricerca storica nel contesto dell'Antichità e del Medioevo, al fine di consentire una più approfondita comprensione dell’applicazione delle tecniche digitali in relazione alle esigenze di studio, ricerca e disseminazione di questi specifici ambiti disciplinari.

 

 

Oggetto:

Results of learning outcomes

[Knowledge and comprehension]
At the end of the course, students will know:

  • Research methods of ancient and medieval history
  • The main types of sources in ancient and medieval history
  • The main digital technologies applied to analyse these sources
  • The methodological issues resulting from the use of digital tools

[Applying knowledge and comprehension / Independent judgement]
Students will be able to apply the acquired knowledge on digital technologies to the analysis of ancient and medieval sources, proving adequate ability to assess the tools examined throughout the course.

[Communicating skills]
Students will learn the correct vocabulary in relation to the digital tools, sources and research methods analysed during the lectures.

[Learning skills]
The course will contribute to the development of the students’ skills to use digital tools in research in ancient and medieval history.

[Conoscenza e comprensione]
Al termine dell'insegnamento si dovranno conoscere:

  • Metodologie della ricerca storica antica e medievale
  • Principali tipologie di fonti sulla storia antica e medievale
  • Le principali tecniche digitali di analisi di queste fonti
  • I problemi metodologici posti da tali metodologie

[Applicare conoscenza e comprensione / Autonomia di giudizio]
Si dovrà essere in grado di applicare le conoscenze acquisite circa le tecniche digitali all'analisi delle fonti storiche antiche e medievali, dimostrando un'adeguata capacità di valutazione e giudizio degli strumenti analizzati a lezione.

[Abilità comunicative]
Si dovrà acquisire un adeguato lessico specifico relativo agli strumenti digitali, alle fonti e alle prassi di ricerca storica analizzate a lezione.

[Capacità di apprendimento]
L'insegnamento concorre allo sviluppo della capacità di utilizzare gli strumenti digitali nella prassi della ricerca in ambito storico antico e medievale.

 

 

Oggetto:

Program

Historical methods and digital tools:

  • Introduction: the basis of historical research in ancient and medieval history; methodologies and sources.
  • The main digital tools to study ancient and medieval history: possibilities and risks.
  • Specific case-studies and practical exercises in the use of databases and othe digital tools.

  • Metododologie della ricerca storica e strumenti digitali:
  • Introduzione: le basi della ricerca storica nell'antichità e nella storia medievale; metodologie e fonti.
  • I principali strumenti digitali per lo studio della storia antica e medievale: possibilità e rischi.
  • Studi di caso specifici ed esercitazioni pratiche sull'utilizzo di database e altri strumenti digitali.

 

 

Oggetto:

Course delivery

The course will be offered in English and will last 36 hours, including lectures and practical exercises; for this reason, attending lectures is highly recommended. The course will be entirely held in-person. Students who will not be able to attend the lectures will find audio files on the Moodle platform as well as teaching material, except for practical exercises, which cannot be recorded. Alternative activities and additional texts to replace practical exercises will have to be arranged with the lecturers.

L'insegnamento sarà erogato in lingua inglese e prevede 36 ore di lezioni frontali con esercitazioni pratiche in classe, pertanto la frequenza è fortemente consigliata. Le lezioni saranno tutte in presenza. Chi non potrà frequentare le lezioni in presenza avrà la possibilità di fruire delle lezioni attraverso il deposito dei files audio nella piattaforma Moodle, insieme al materiale didattico. Fanno eccezione le esercitazioni pratiche, per le quali non sarà possibile fornire registrazioni audio: modalità alternative alla frequenza delle esercitazioni pratiche potranno essere eventualmente sostituite dallo studio di materiale aggiuntivo, da concordare con le/i docenti.

 

 

 

Oggetto:

Learning assessment methods

Oral exam in English. The expected knowledge and skills will be tested in a question/answer exam with a mark on a 30 points scale. Results will be considered appropriate if students will:

Oral exam in English. The expected knowledge and skills will be tested in a question/answer exam with a mark on a 30 points scale.

Students who achieve an independent vision of the themes explored in class, combined with good critical capacity and a command of expression using precise language, will be assessed with a very good or excellent grade (28–30 and honours). 

Students who demonstrate a good understanding of the topics explored in class, with minimal gaps in preparation, but a predominantly mnemonic preparation, or language and comprehension that are not fully developed, will be assessed with a good grade (25–27).

A primarily mnemonic or somewhat underdeveloped acquisition of the course contents, combine with linguistic and logical competence that is not always adequate, or several gaps in training will be valued with a grade from fair (21–24). 

A minimal level of understanding of the course contents, combined with more extensive gaps in training or inadequate linguistic and logical competence, will earn a sufficient grade (18–20).

The absence of the minimal level of understanding of the course contents, combined with inadequate linguistic and logical competencies and training gaps, will produce an insufficient grade (<18).

Students who are unable to attend classes are requested to contact the theachers to arrange the texts for exam preparation.

Esame orale in inglese. Le conoscenze e le competenze attese saranno verificate in un esame a domanda/risposta con una valutazione su una scala di 30 punti.

Gli/le studenti/esse che raggiungono una visione autonoma dei temi trattati in classe, combinata con una buona capacità critica e un'espressione precisa del linguaggio, saranno valutati con un voto molto buono o eccellente (28–30 e lode).

Gli/le studenti/esse che dimostrano una buona comprensione degli argomenti trattati in classe, con minime lacune nella preparazione, ma una preparazione prevalentemente mnemonica, o un linguaggio e una comprensione non pienamente sviluppati, saranno valutati con un voto buono (25–27).

Un'acquisizione prevalentemente mnemonica o parzialmente sviluppata dei contenuti del corso, combinata con una competenza linguistica e logica non sempre adeguata, o diverse lacune nella formazione, sarà valutata con un voto discreto (21–24).

Un livello minimo di comprensione dei contenuti del corso, combinato con lacune più estese nella formazione o con competenze linguistiche e logiche inadeguate, otterrà un voto sufficiente (18–20).

L'assenza del livello minimo di comprensione dei contenuti del corso, combinata con competenze linguistiche e logiche inadeguate e lacune nella formazione, produrrà un voto insufficiente (<18).

Gli studenti impossibilitati a seguire le lezioni in classe sono pregati di contattare i docenti per concordare i testi per la preparazione dell'esame.

 

Oggetto:

Support activities

For students with specific learning disabilities (SLD) or disabilities, please review the support procedures (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita) and accommodations (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa) provided by the University, particularly the necessary procedures for exam support (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disturbi-specifici-di-apprendimento-dsa/supporto).

Per gli studenti/esse con DSA o disabilità, si prega di prendere visione delle modalità di supporto (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilitaopen_in_new) e di accoglienza (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsaopen_in_new) di Ateneo, ed in particolare delle procedure necessarie per il supporto in sede d’esame (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disturbi-specifici-di-apprendimento-dsa/supportoopen_in_new).

 

 

Suggested readings and bibliography



Oggetto:
Book
Title:  
Rome Wasn’t Digitized in a Day. Building a Cyberinfrasructure for Digital Classicists
Year of publication:  
2011
Publisher:  
Council on Library and Information Resources
Author:  
Alison Babeau
ISBN  
Permalink:  
Notes:  
Open Access book available only in electronic format at the above link; during the course, specific chapters and pages will be indicated for support or further exploration of the topics covered.
Required:  
No


Oggetto:
Book
Title:  
Digital Research in the Study of Classical Antiquity
Year of publication:  
2010
Publisher:  
Routledge
Author:  
Simon Mahony, Gabriel Bodard (ed. by)
ISBN  
Permalink:  
Chapters:  
M. Terras, «The Digital Classicist: Disciplinary Focus and Interdisciplinary Vision», Chapter 10
Notes:  
https://www.ucl.ac.uk/infostudies/melissa-terras/research/Chapter_10_Terras.pdf
Required:  
No


Oggetto:
Article
Title:  
Dealing with the Heterogeneity of Interpersonal Relationships in the Middle Ages. A Multi-Layer Network Approach
Journal title:  
Digital Medievalist
Year of publication:  
2022
Author:  
De Valeriola, Sébastien, Nicolas Ruffini-Ronzani, Étienne Cuvelier
Volume:  
15
Issue:  
1
Start, end page:  
1–28
DOI:  
URL:  
Required:  
Yes
Oggetto:

 

Other readings (articles, websites) useful for the preparation of the exam will be suggested during the classes and uploaded on Moodle.

Altre letture (articoli, siti web) utili alla preparazione dell'esame verrano suggeriti durante le lezioni e caricati su Moodle.



Oggetto:

Notes

Registration to the course is strongly recommended in order to promptly receive communications from the lecturers.

Si raccomanda di iscriversi al corso per poter ricevere tempestivamente le comunicazioni dei docenti.

 

 

 

 

Oggetto:

Courses that borrow this teaching

Enroll
  • Open
    Enrollment opening date
    01/09/2024 at 00:00
    Enrollment closing date
    30/06/2025 at 00:00
    Oggetto:
    Last update: 14/06/2024 05:59
    Location: https://www.digitalhumanities.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!