Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Scientometrics

Oggetto:

Scientometrics

Oggetto:

Academic year 2023/2024

Course ID
FIL0485
Teacher
Eugenio Petrovich (Lecturer)
Degree course
Language Technologies and Digital Humanities
Year
1st year, 2nd year
Teaching period
Second semester
Type
Related or integrative
Credits/Recognition
6
Course disciplinary sector (SSD)
M-FIL/02 - logic and philosophy of science
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Optional
Type of examination
Practice test
Prerequisites

The course assumes no prerequisites.

Non sono necessarie competenze specifiche pregresse per sostenere il corso.

Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

Scientometrics is the branch of applied statistics that studies scientific production and academic impact through suitable mathematical and quantitative methods. In the last decades, it has become central both in the investigation of scientific knowledge dynamics and in the science policy context, where scientometrics is often featured in the processes of evaluation of researchers and research institutions. The course aims to introducing students to this field, presenting both its theoretical-descriptive side (the so-called quantitative science studies) and its applied side (quantitative methods for research evaluation).

La scientometria è quella branca della statistica applicata che studia la produzione scientifica e l’impatto accademico attraverso metodi matematici e, più in generale, quantitativi. Negli ultimi cinquant’anni, i metodi scientometrici sono diventati centrali sia per lo studio della dinamica della conoscenza scientifica sia negli ambiti di politiche della scienza, nei quali la valutazione della ricerca spesso si basa su analisi scientometriche. Il corso ha come obiettivo di introdurre gli studenti a questo campo di studio, presentandone sia il lato teoretico-descrittivo (studi quantitativi della scienza) che quello applicativo (metodi quantitativi per la valutazione della ricerca).

Oggetto:

Results of learning outcomes

Students will learn the different tools of scientometric analysis, which include, among others, bibliometrics, citation analysis, bibliometric indicators, science mapping, and network analysis. Students who successfully complete the course will be able to implement basic and advanced scientometric analyses with the proper methodological awareness of the strengths and weaknesses of scientometrics. Moreover, they will be equipped with an historical-critical knowledge of the field and its relationship with science policy.

Gli studenti impareranno a padroneggiare i diversi strumenti dell’analisi scientometrica, come la bibliometria, l’analisi citazionale, gli indicatori bibliometrici, la mappatura della scienza e l’analisi di rete. Gli studenti che completeranno con successo il corso saranno in grado di implementare analisi scientometriche di base e avanzate con la consapevolezza metodologica dei punti di forza e dei limiti della scientometria. Il corso punta inoltre a dotarli della conoscenza storico-critica necessaria per comprendere le relazioni tra scientometria e science policy.

Oggetto:

Program

The course will begin with an overview of the history of science policy in the Twentieth century and the advent of scientometrics in the 1960s with the creation of the first citation index. Then, the main data sources of scientometric data will be presented (Web of Science, Scopus, and Dimensions) and bibliometric indicators used in research evaluation (citation counts, productivity indicators, Journal Impact Factor, h-index and its main variants as the g-index) will be defined and discussed. Special attention will be paid to the theoretical and methodological limitations of indicators, especially in connection with the measurement of research quality. The intended and unintended effects of the use of indicators in science policy will be discussed in the light of recent case studies (Australia and Italy) and the international debate on the responsible use of metrics (e.g., Leiden Manifesto).

The second part of the course will focus on descriptive scientometrics and in particular on science mapping techniques. After an introduction to network analysis, specific bibliometric networks will be presented (co-authorship, co-citation, bibliographic coupling, etc.) and students will familiarize with VOSviewer, a free software especially designed for science mapping.

Il corso inizierà con una panoramica sulla storia delle politiche della scienze nel Ventesimo secolo e l’avvento della scientometria negli anni Sessanta. Quindi le principali fonti di dati scientometrici (Web of Science, Scopus e Dimensions) e i più importanti indicatori bibliometrici usati nella valutazione della ricerca (conteggi citazionali, indicatori di produttività, Journal Impact Factor, indice H e affini, come il g-index) saranno presentati e discussi. Particolare attenzione sarà dedicata ai limiti teorici e metodologici degli indicatori, specialmente quando intesi come misure di qualità scientifica. Gli effetti previsti ed imprevisti dell’uso di indicatori bibliometrici saranno discussi alla luce di casi di studio recenti (in particolare il caso australiano e quello italiano) e del dibattito internazionale sull’uso responsabile delle metriche (per esempio, il Manifesto di Leida).

La seconda parte del corso si concentrerà invece sulla scientometria descrittiva e in particolare sulle tecniche di mappatura della scienza (science mapping). Dopo un’introduzione all’analisi delle reti, le reti bibliometriche più importanti (co-autoraggio, co-citazione, accoppiamento bibliografico, ecc.) saranno introdotte e gli studenti impareranno a utilizzare VOSviewer, un software gratuito appositamente sviluppato per il science mapping.

Oggetto:

Course delivery

The course will combine traditional lectures, group assignments, and a laboratory where students will learn the use of VOSviewer and will work, in small groups, on the development of a case study.

Il corso combinerà lezioni frontali classiche, compiti in gruppo e un laboratorio dove gli studenti impareranno a usare VOSviewer e lavoreranno, in piccoli gruppi, sul caso di studio.

Oggetto:

Learning assessment methods

For attending students. Students will work in small groups. Each group will work on focused tasks assigned at the end of each week and on the final project work, which will consist of a report and a presentation in front of the class and the teacher. The final grade will result from a combination of the evaluation of assignments (40% of the final grade) and the case study (60% of the final grade). Students willing to improve their grade can also take an individual oral exam.

For non-attending students. The final grade is based only on the case study and/or the oral examination.

Per studenti frequentanti. Gli studenti lavoreranno in piccoli gruppi. Ogni gruppo lavorerà su compiti mirati assegnati alla fine di ogni settimana di lezioni e sul caso di studio finale, che consisterà in una relazione e una presentazione davanti alla classe e al docente. Il voto finale risulterà da una combinazione della valutazione dei compiti (40%) e del caso di studio (60%). Gli studenti che volessero migliorare il proprio voto potranno sostenere anche un esame orale individuale.

Per studenti non-frequentanti. Il voto terrà conto solo della presentazione del caso di studio e/o dell'esame orale sui contenuti del corso.

Oggetto:

Support activities

For students with SLDs or disabilities, please take note of the University's support (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita) and reception arrangements  (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa) and in particular the procedures required for exam support (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con).

Per gli studenti/esse con DSA o disabilità, si prega di prendere visione delle modalità di supporto (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita) e di accoglienza (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa) di Ateneo, ed in particolare delle procedure necessarie per il supporto in sede d’esame (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con).

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

The slides used in the classes constitute the main materials of the course.

The book Measuring research: What everyone needs to know, (Sugimoto and Larivière, Oxford University Press 2018) is a highly suggested reading for students less familiar with mathematical notation.

Further information about the topics of the course can be found in the following texts.

Evaluative scientometrics:

  • Aksnes, D. W., Langfeldt, L., & Wouters, P. (2019). Citations, Citation Indicators, and Research Quality: An Overview of Basic Concepts and Theories. SAGE Open, 9(1), 215824401982957. https://doi.org/10.1177/2158244019829575
  • Larivière, V., & Sugimoto, C. R. (2019). The Journal Impact Factor: A Brief History, Critique, and Discussion of Adverse Effects. In W. Glänzel, H. F. Moed, U. Schmoch, & M. Thelwall (Eds.), Springer Handbook of Science and Technology Indicators (pp. 3-;24). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02511-3_1
  • Waltman, L. (2016). A review of the literature on citation impact indicators. Journal of Informetrics, 10(2), 365-;391. https://doi.org/10.1016/j.joi.2016.02.007
  • Waltman, L., & Van Eck, N. J. (2015). Field-normalized citation impact indicators and the choice of an appropriate counting method. Journal of Informetrics, 9(4), 872-;894. https://doi.org/10.1016/j.joi.2015.08.001
  • Waltman, L., & Van Eck, N. J. (2019). Field Normalization of Scientometric Indicators. In W. Glänzel, H. F. Moed, U. Schmoch, & M. Thelwall (Eds.), Springer Handbook of Science and Technology Indicators (pp. 281-;300). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02511-3_11
  • Baccini, Alberto. 2010. Valutare La Ricerca Scientifica. Uso e Abuso Degli Indicatori Bibliometrici. Bologna: il Mulino.

Scientometric evaluation in context:

  • Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., de Rijcke, S., & Rafols, I. (2015). Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520(7548), 429-;431. https://doi.org/10.1038/520429a
  • Rijcke, S. de, Wouters, P. F., Rushforth, A. D., Franssen, T. P., & Hammarfelt, B. (2016). Evaluation practices and effects of indicator use—A literature review. Research Evaluation, 25(2), 161-;169. https://doi.org/10.1093/reseval/rvv038

Descriptive scientometrics and science mapping:

  • Newman, M. E. J. (2018). Networks (Second edition). Oxford University Press, pp. 103-121, 126-137, 158-182, 313-325
  • Petrovich, E. (2020). Science mapping. ISKO Encyclopedia of Knowledge Organization. https://www.isko.org/cyclo/science_mapping
  • De Bellis, N. (2014). History and Evolution of (Biblio)Metrics. In Beyond Bibliometrics: Harnessing Multidimensional Indicators of Scholarly Impact (pp. 23-;44). MIT Press.

All the materials will be available on the Moodle page of the course.

 

Le slides usate dal docente durante le lezioni costituiscono il materiale principale del corso.

 

Il libro Measuring research: What everyone needs to know, (Sugimoto and Larivière, Oxford University Press 2018) è consigliato per gli studenti meno familiari con la notazione matematica

Gli argomenti del corso sono trattati in modo approfondito nelle seguenti pubblicazioni.

Scientometria valutativa:

  • Aksnes, D. W., Langfeldt, L., & Wouters, P. (2019). Citations, Citation Indicators, and Research Quality: An Overview of Basic Concepts and Theories. SAGE Open, 9(1), 215824401982957. https://doi.org/10.1177/2158244019829575
  • Larivière, V., & Sugimoto, C. R. (2019). The Journal Impact Factor: A Brief History, Critique, and Discussion of Adverse Effects. In W. Glänzel, H. F. Moed, U. Schmoch, & M. Thelwall (Eds.), Springer Handbook of Science and Technology Indicators (pp. 3-;24). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02511-3_1
  • Waltman, L. (2016). A review of the literature on citation impact indicators. Journal of Informetrics, 10(2), 365-;391. https://doi.org/10.1016/j.joi.2016.02.007
  • Waltman, L., & Van Eck, N. J. (2015). Field-normalized citation impact indicators and the choice of an appropriate counting method. Journal of Informetrics, 9(4), 872-;894. https://doi.org/10.1016/j.joi.2015.08.001
  • Waltman, L., & Van Eck, N. J. (2019). Field Normalization of Scientometric Indicators. In W. Glänzel, H. F. Moed, U. Schmoch, & M. Thelwall (Eds.), Springer Handbook of Science and Technology Indicators (pp. 281-;300). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02511-3_11
  • Baccini, Alberto. 2010. Valutare La Ricerca Scientifica. Uso e Abuso Degli Indicatori Bibliometrici. Bologna: il Mulino.

Il contesto della valutazione scientometrica:

  • Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., de Rijcke, S., & Rafols, I. (2015). Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520(7548), 429-;431. https://doi.org/10.1038/520429a
  • Rijcke, S. de, Wouters, P. F., Rushforth, A. D., Franssen, T. P., & Hammarfelt, B. (2016). Evaluation practices and effects of indicator use—A literature review. Research Evaluation, 25(2), 161-;169. https://doi.org/10.1093/reseval/rvv038

Scientometria descrittiva e mappatura della scienza:

  • Newman, M. E. J. (2018). Networks (Second edition). Oxford University Press, pp. 103-121, 126-137, 158-182, 313-325
  • Petrovich, E. (2020). Science mapping. ISKO Encyclopedia of Knowledge Organization. https://www.isko.org/cyclo/science_mapping
  • De Bellis, N. (2014). History and Evolution of (Biblio)Metrics. In Beyond Bibliometrics: Harnessing Multidimensional Indicators of Scholarly Impact (pp. 23-;44). MIT Press.

Tutti i materiali saranno disponibili sulla pagina Moodle del corso.

 



Oggetto:

Notes

Students are kindly requested to register on the Moodle page of the course (https://elearning.unito.it/scienzeumanistiche/course/view.php?id=8163)

 

Non-attending students can decide to develop the case study and present it to the teacher during the exam and/or take a detailed oral examination on the content of the course. For them, the book Measuring research: What everyone needs to know (Sugimoto and Larivière, Oxford University Press 2018) is mandatory reading, in addition to the slides used in the classes.

Gli studenti sono pregati di registrarsi al Moodle del corso (https://elearning.unito.it/scienzeumanistiche/course/view.php?id=8163)

Gli studenti non frequentanti potranno decidere se lavorare individualmente sul caso di studio e quindi presentarlo al docente oppure sostenere un esame orale dettagliato sui contenuti del corso. Per i non frequentanti lo studio del libro Measuring research: What everyone needs to know (Sugimoto and Larivière, Oxford University Press 2018) è obbligatorio, assieme alle slides usate nel corso

Enroll
  • Open
    Enrollment opening date
    01/09/2023 at 00:00
    Enrollment closing date
    30/06/2024 at 00:00
    Oggetto:
    Last update: 16/02/2024 18:00
    Location: https://www.digitalhumanities.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!