Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Digital Germanic Linguistics and Philology A

Oggetto:

Digital Germanic Linguistics and Philology A

Oggetto:

Academic year 2023/2024

Course ID
-
Teacher
Livio Gaeta (Lecturer)
Degree course
Language Technologies and Digital Humanities
Year
1st year, 2nd year
Teaching period
Second semester
Type
Distinctive
Credits/Recognition
-
Course disciplinary sector (SSD)
L-FIL-LET/15 - germanic philology
L-LIN/14 - language and translation - german
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Optional
Type of examination
Oral
Type of learning unit
modulo
Modular course
Digital Germanic Linguistics and Philology (STU0739)
Prerequisites

No prerequisites are requested for attending the course. A certain familiarity with the German language is welcome.


Non sono richiesti prerequisiti per la partecipazione al corso. È gradita una certa familiarità con la lingua tedesca.
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

The course will describe the application of IT to preservation and analisys of textual and/or mixed (text and images) data, with a focus on German (especially on modern times). Students will be able to compare the main protocols and/or methods on which are based the most common kind of textual archives and linguistic online resources, and will be able to analyze the main solutions applied in order to create a user-centered access to the data stored into them. In particular, the students will be introduced into some methods useful for the elaboration in quantitative terms of information extracted from linguistic corpora.

Il corso descriverà l'applicazione delle tecnologie informatiche alla conservazione e all'analisi di dati testuali e/o misti (testo e immagini), con particolare attenzione alla lingua tedesca (soprattutto in epoca moderna). Gli studenti saranno in grado di confrontare i principali protocolli e/o metodi su cui si basano i più comuni tipi di archivi testuali e risorse linguistiche online, e saranno in grado di analizzare le principali soluzioni applicate al fine di creare un accesso centrato sull'utente ai dati memorizzati in essi. In particolare, gli studenti saranno introdotti ad alcuni metodi utili per l'elaborazione in termini quantitativi delle informazioni estratte dai corpora linguistici.

Oggetto:

Results of learning outcomes

Knowledge and understanding

Students will have access to the theoretical elements on which is based the digital solutions applied to the textual and linguistic data (both data harvesting and digital preservation of the cultural heritage). Students will be able also to value the impact of the technological improvements on both digital archives and online repositories or corpora. Finally, students will be able to value the main uses that corpora and repositories can have into the field of Digital Humanities or into the Digital World.

Applying knowledge and understanding, indipendent judgement

Students will have access to the basis of the application of the Digital to the linguistic and textual data, and they will be able to find autonomous research path concerning preservation and use of digital data in the main fields of interest of the Digital Humanities.

Communication Skills

Students should be able to describe and discuss the main aspects which is at the basis of the application of IT to raw or complex data, as to consolidate their proficiency in the field terminology of Digital Humanities and Digital Linguistics.

Learning Skills

Students should be able to analyze the basis of data storage, conservation and mining, tailored to different types of analysis. They should also be able to develop a critical approach to the different solutions chosen by the the archives and the corpora shown during the lessons, in order to find plus and minus of their application to linguistic research. They will be invited to use autonomous reserach skills in order to analyze and discuss within the class a single case of study or archive in particular with regard to the elaboration of quantitative data extracted from linguistic corpora.

Conoscenza e comprensione

Gli studenti avranno accesso agli elementi teorici su cui si basano le soluzioni digitali applicate ai dati testuali e linguistici (sia per la raccolta dei dati che per la conservazione digitale del patrimonio culturale). Gli studenti saranno inoltre in grado di valutare l'impatto dei miglioramenti tecnologici sugli archivi digitali e sui depositi o corpora online. Infine, gli studenti saranno in grado di valutare i principali usi che i corpora e i repository possono avere nel campo delle Digital Humanities o nel mondo digitale.

Applicare conoscenza e comprensione, autonomia di giudizio

Gli studenti avranno accesso alle basi dell'applicazione del digitale ai dati linguistici e testuali, e saranno in grado di individuare percorsi di ricerca autonomi relativi alla conservazione e all'uso dei dati digitali nei principali campi di interesse delle Digital Humanities.

Abilità comunicative

Gli studenti dovranno essere in grado di descrivere e discutere gli aspetti principali che sono alla base dell'applicazione dell'informatica a dati grezzi o complessi, in modo da consolidare la loro competenza nella terminologia del campo delle Digital Humanities e della Linguistica Digitale.

Capacità di apprendimento

Gli studenti devono essere in grado di analizzare le basi dell'archiviazione, della conservazione e dell'estrazione dei dati, adattandole a diversi tipi di analisi. Dovranno inoltre essere in grado di sviluppare un approccio critico alle diverse soluzioni scelte dagli archivi e dai corpora mostrati durante le lezioni, al fine di trovare plus e minus della loro applicazione alla ricerca linguistica. Saranno invitati a utilizzare capacità di ricerca autonome per analizzare e discutere in classe un singolo caso di studio o un archivio, in particolare per quanto riguarda l'elaborazione di dati quantitativi estratti da corpora linguistici.

Oggetto:

Program

Introduction into the application of digital tools to linguistic and textual mining with an overview on the 20th century as the IT era. Introduction into the Web as a corpus with free access to data (open vs restricted digital data), into the user-centered perspective of the digital tools, as well as into archives, corpora and repositories as source of knowledge. Discussion of concrete examples of text corpora and archives elaborated for the German language and its varieties, with particular focus on concrete quantitative methods useful to extract substantial information from linguistic corpora.

Introduzione all'applicazione degli strumenti digitali al mining linguistico e testuale con una panoramica sul XX secolo come era dell'IT. Introduzione al Web come corpus con libero accesso ai dati (dati digitali aperti o limitati), alla prospettiva incentrata sull'utente degli strumenti digitali, nonché agli archivi, ai corpora e ai depositi come fonte di conoscenza. Discussione di esempi concreti di corpora e archivi testuali elaborati per la lingua tedesca e le sue varietà, con particolare attenzione ai metodi quantitativi concreti utili per estrarre informazioni sostanziali dai corpora linguistici.

Oggetto:

Course delivery

The module will consist of 12 hours (6 lessons), held with the use of slides and online resources (archives, corpora and digital libraries). During the module, the students will be required to actively collaborate by means of a direct confrontation with the corpora and the digital tools introduced as well as of an oral presentation in the classroom.

Il modulo consisterà in 12 ore (6 lezioni), svolte con l'utilizzo di slide e risorse online (archivi, corpora e biblioteche digitali). Durante il modulo, agli studenti sarà richiesto di collaborare attivamente attraverso un confronto diretto con i corpora e gli strumenti digitali introdotti e una presentazione orale in aula.

Oggetto:

Learning assessment methods

The exam will have an oral form, with at least three questions concerning both the topics and the materials presented during the module as well as the students' concrete activities and presentations.

L'esame avrà una forma orale, con almeno tre domande riguardanti sia gli argomenti e i materiali presentati durante il modulo, sia le attività pratiche e le presentazioni degli studenti.

Oggetto:

Support activities

Additional support activities will be indicated during the module.

For students with SLD or disability: please take vision of the support (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita) and of the reception modalities (https://www.unito.it/reception-studenti-con-disabilita-e-dsa) set by the University, and in particular of the procedures necessary for support in exam site (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con).

Students with DSA are requested to inform the teacher at the beginning of the course in order to agree on a learning path staff adapted to their needs, even beyond the compensatory and dispensatory measures set for the exam.

 

Attività di supporto aggiuntive saranno indicate durante il modulo.

Per gli studenti/esse con DSA o disabilità: si prega di prendere
visione delle modalità di supporto
(https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita [1]) e
di accoglienza
(https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa [2]) di
Ateneo, ed in particolare delle procedure necessarie per il supporto in
sede d’esame
(https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con
[3]).

Studenti e studentesse con DSA sono pregati/e di informare il docente
all'inizio del corso, per concordare un percorso di apprendimento
personale adatto alle loro esigenze, anche al di là delle misure
compensative e dispensative previste per l'esame.

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

Materials and references for the course will be provided at the beginning of the course, and will be made available on the moodle platform of the course. The materials downloadable on the platform, and in particular the slides presented in the classroom, are also part of the examination program.

I materiali e i riferimenti per il corso saranno forniti all'inizio del corso e saranno resi disponibili sulla piattaforma moodle del corso. I materiali scaricabili sulla piattaforma, e in particolare le slide presentate in aula, fanno parte anche del programma d'esame.



Oggetto:

Notes

The module is open to all students. Students are supposed to officially enroll in the course, to check all the updates on this course in the section "Avvisi" and to check their personal email regularly.

For any further information, the students are kindly requested to consult my personal website.

Il modulo è aperto a tutti gli studenti. Gli studenti sono tenuti a iscriversi ufficialmente al corso, a controllare tutti gli aggiornamenti su questo corso nella sezione "Avvisi" e a controllare regolarmente la propria e-mail personale.

Per qualsiasi ulteriore informazione, gli studenti sono pregati di consultare il mio sito personale.

 

Enroll
  • Open
    Enrollment opening date
    01/09/2023 at 00:00
    Enrollment closing date
    30/06/2024 at 00:00
    Oggetto:
    Last update: 12/01/2024 10:47
    Location: https://www.digitalhumanities.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!