- Oggetto:
- Oggetto:
Chinese Corpora
- Oggetto:
Chinese Corpora
- Oggetto:
Academic year 2024/2025
- Course ID
- STU0837
- Teacher
- Tanina Zappone (Lecturer)
- Degree course
- Language Technologies and Digital Humanities
- Year
- 1st year, 2nd year
- Teaching period
- Second semester
- Type
- Other activities
- Credits/Recognition
- 6
- Course disciplinary sector (SSD)
- L-OR/21 - chinese and south asian languages and literatures
- Delivery
- Formal authority
- Language
- English
- Attendance
- Obligatory
- Type of examination
- Oral
- Type of learning unit
- corso
- Prerequisites
-
Intermediate level knowledge of the Chinese language
Conoscenza di livello intermedio della lingua cinese - Oggetto:
Sommario del corso
- Oggetto:
Course objectives
The course aims to provide basic notions on corpus linguistics in the Chinese context; in particular, it intends to illustrate how to construct and analyse a corpus in Chinese language corpus for linguistic analysis and language learning.Il corso mira a fornire nozioni di base sulle linguistica dei corpora nel contesto della lingua cinese; in particolare si illustreranno le modalità di costruzione e analisi di corpora in lingua cinese finalizzati all'analisi linguistica e all'apprendimento della lingua.
- Oggetto:
Results of learning outcomes
Students will become famliar with existing Chinese language corpora and will be able to build their own Chinese language corpora . They will be able to use basic techniques and tools (word list, key work, clusters and collocations) to highlight structures and linguistic proprerties of small thematic corpora, using a mixed method approach of quantitative and qualitative analysis.
Gli studenti acquisiranno familiarità con i corpora di lingua cinese esistenti e saranno in grado di costruire i propri corpora di lingua cinese. Saranno in grado di utilizzare tecniche e strumenti di base (lista di parole, lavoro chiave, cluster e collocazioni) per evidenziare le strutture e le proprietà linguistiche di piccoli corpora tematici,con un approccio metodologico misto di analisi qualitativa e quantitativa.- Oggetto:
Program
The course will first introduce existing corpora in Chinese language and their potential uses in language learning and observation. Then, tools and techniques for building a corpus in Chinese will be presented, with particular attention to those methodological issues closely related to the nature of Chinese language and its logographic nature (e.g. errors in the automatic segmentation of words, their counting and attribution to specific parts of speech).Finally, a number of case-studies from Chinese media and political language will be discussed in order to illustrate the advantages and limitations of using software in linguistic analysis and the effectiveness of a mixed methodological approach, combining quantitative and qualitative discourse analysis methods.
Il corso introdurrà innanzitutto i corpora esistenti in lingua cinese e il loro potenziale utilizzo nell'apprendimento e nell'osservazione delle lingue. Verranno poi presentati gli strumenti e le tecniche per la costruzione di un corpus in cinese, con particolare riferimento alle questioni metodologiche strettamente legate alla natura della lingua cinese e alla sua natura logografica (ad esempio, gli errori nella segmentazione automatica delle parole, il loro conteggio e l'attribuzione a specifiche parti del discorso). Infine, verranno discussi alcuni casi-studio tratti dai media cinesi e dal linguaggio politico, al fine di illustrare i vantaggi e i limiti dell'uso di software nell'analisi linguistica e l'efficacia di un approccio metodologico misto, che combina metodi di analisi del discorso quantitativi e qualitativi.- Oggetto:
Course delivery
The course will be delivered in front mode, with recourse to laboratory activities.
Il corso sarà erogato in modalità frontale, con la possibilità di ricorrere ad attività di laboratorio.- Oggetto:
Learning assessment methods
Oral exam with presentation of a small corpus in Chinese langauge. More specific indications will be indicated during the course.
Esame orale con presentazione di un piccolo corpus in lingua cinese. Indicazioni più specifiche saranno indicate durante il corso.- Oggetto:
Support activities
For students with SLD or disability, please take vision of the support (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita) and of the reception modalities (https://www.unito.it/reception-studenti-con-disabilita-e-dsa) set by the University, and in particular of the procedures necessary for support in exam site (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con).
Students with DSA are requested to inform the teacher at the beginning of the course in order to agree on a learning path staff adapted to their needs, even beyond the compensatory and dispensatory measures set for the exam.
Studenti/esse con DSA o disabilità sono pregati/e di prendere visione delle modalità di supporto e di accoglienza di Ateneo, ed in particolare delle procedure necessarie per il supporto in sede d’esame.
Sono inoltre pregati/e di informare il docente all'inizio del corso, per concordare un percorso di apprendimento personale adatto alle loro esigenze, il quale tenga conto delle misure compensative e dispensative di cui sopra previste per l'esame.
Suggested readings and bibliography
- Oggetto:
- References for the course will be provided at the beginning of the course, and will be uploaded on the moodle platform of the course.
I riferimenti per il corso saranno forniti all'inizio del corso e saranno caricati sulla piattaforma moodle del corso.
- Oggetto:
Notes
Students are required to sign up on the course webpage and subscribe to the Moodle page in order to receive information and access teaching materials.
Gli/le studenti/esse sono tenuti/e a registrarsi all'insegnamento e iscriversi
alla pagina Moodle dell’insegnamento, per ricevere informazioni e accedere ai materiali
didattici.- Enroll
- Open
- Enrollment opening date
- 01/09/2024 at 00:00
- Enrollment closing date
- 30/06/2025 at 00:00
- Oggetto: