Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Digital Germanic Linguistics and Philology B

Oggetto:

Digital Germanic Linguistics and Philology B

Oggetto:

Academic year 2022/2023

Course ID
-
Teacher
Raffaele Cioffi (Lecturer)
Modular course
Degree course
Language Technologies and Digital Humanities
Year
1st year 2nd year
Teaching period
Second semester
Type
Distinctive
Credits/Recognition
-
Course disciplinary sector (SSD)
L-FIL-LET/15 - germanic philology
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Optional
Type of examination
Oral
Prerequisites

A basic knowledge of DH specific terminology and topics is kindly requested.

Per la frequenza del corso non è richiesto nessun prerequisito specifico. Una conoscenza di base del linguaggio inerente il campo delle Digital Humanities è utile all'approccio agli argomenti del corso.

Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

The course will describe the application of IT to both preservation and analisys of textual and/or mixed (text and images) data, with a focus on the Germanic linguages (ancient and modern ones). Students will be able to compare the main protocols and/or methods on which are based the most common kind of textual archives and linguistic online resources, and will be able to analyse the main solutions applied in order to create a user centered access to the data stored in archives and corpora.

Il corso traccerà un quadro delle applicazioni delle Information Technologies nella conservazione e nell’analisi di dati linguistici, testuali o misti (per esempio, testo e immagine), con un grado di profondità maggiore per le lingue germaniche antiche e moderne. Gli studenti saranno in grado di confrontare i più comuni sistemi e ISO sui quali sono costruiti i molti archivi digitali e le molteplici risorse linguistiche online, così come avranno la capacità di analizzare le comuni soluzioni utili a fornire un accesso costruito sull’utente ai dati conservati nei repositories online

Oggetto:

Results of learning outcomes

Knowledge and understanding:
Students will have access to the theoretical elements on which are planned the digital solutions applied to the textual and linguistic data (both data harvesting and digital preservation of the cultural heritage). Students will be able also to value the impact of the technological improvements on both digital archives and online repositories or corpora. Finally, students will be able to value the main uses that corpora and repositories can have into the field of Digital Humanities or into the Digital World.

Applying knowledge and understanding, indipendent judgement:
Students will have access to different kind of application of digital solutions to linguistic and textual data, and they will be able to find authonomous research path concerning preservation and use of digital data in the main fields of interest of the Digital Humanities.

Communication Skills:
Students should be able to describe and discuss the main aspects which is at the basis of the application of IT to raw or complex data, as to consolidate their profiency in the field terminology of Digital Humanities and Digital Linguistic.

Learning Skills:
Students should be able to analyse the basis of data storage, conservation and mining, and to value how the data access could be tailored to different types of analysis. They should be also able to have a critical approach to the different solutions chosen by the the archives and the corpora shown during the lessons, in order to find plus and minus of their application to linguistic and philological research. They will be invited to use authonomous reserach skills in order to analyse in deep and discuss with the class a single case of study or archive.

Conoscenza e capacità di comprensione:
Gli studenti avranno accesso alle basi teoriche sulle quali sono costruite le applicazioni informatiche applicate a dati linguistici e testuali (data harvesting, e conservazione digitale del patrimonio culturale). Gli studenti saranno in grado di valutare l’impatto dello sviluppo tecnologico su archivi digitali, repositories e corpora. Inoltre, gli studenti saranno messi nella condizione di valutare i principali usi, e potenzialità, dell’applicazione delle tecnologie informatiche, dei corpora e dei repositories nell’economia degli studi umanistici.

Autonomia di giudizio:
Gli studenti avranno accesso alle basi non solo teoriche dell’implementazione delle IT ai dati linguistici e testuali, e saranno in grado di sviluppare percorsi autonomi di indagine concernenti la conservazione e la valorizzazione dei dati nell’ambito delle Digital Humanities.

Capacità comunicative:
Gli studenti dovranno essere in grado di descrivere e discutere quelle che sono le basi concettuali e teoriche dell’applicazione delle IT a dati di vario genere e con distinti gradi di elaborazione, così come di consolidare la propria conoscenza del linguaggio di base delle Digital Humanities.

Capacità di apprendimento:
Gli studenti dovranno essere in grado di valutare e comparare le basi teoriche della conservazione digitale del dato, così come dell’applicazione del digitale allo studio del dato linguistico e testuale. Dovranno anche sviluppare un approccio critico nei confronti delle soluzioni adottate nei diversi archivi e repositories, in base agli schemi che dovrebbero porre la ricerca dell’utente al centro del sistema, così da poter applicare questi criteri alle risorse studiate a lezione.

Oggetto:

Course delivery

The module will consist of 18 hours (9 lessons), held with the use of slides and online resources (archives, corpora and digital libraries), and will be strictly inteconnected with module A. Part of the module will have a seminarial structure, finalised to a deeper approach to the corpora and to the digital tools introduced during the first part of the lessons (or to a corpora chosen by students).

Il modulo si comporrà di 18 ore di didattica, con l’apporto di slide e l’uso di risorse online, e sarà strettamente connesso con quanto trattato nel modulo A del corso. La seconda parte del modulo avrà struttura seminariale, pensata per favorire un approccio diretto e critico ai corpora e alle risorse introdotte a lezione.

Oggetto:

Learning assessment methods

The exam will have an oral form, with at least three questions concernig both the introductory materials presented during the first part of the module and the seminarial work done by students of the selected resource.

L’esame orale si comporrà di almeno tre domande riguardanti la parte introduttiva e i materiali presentati a lezione così come i lavori seminariali fatti dagli studenti e dalle studentesse.

Oggetto:

Support activities

The starting of eventual support activities will be indicated during the module.

Eventuali attività di supporto verranno comunicate a lezione.

Oggetto:

Program

The first part of the module will introduce the application of digital tools to linguistic and textual mining. The module will start with an overview on the 19th century as the IT era. The first lessons will introduce also the Web and the free access to data (open vs restricted digital data), the user-centered perspective of the digital tools, and archives or corpora and repositories as source of knowledge. A part of the lessons will be focused on storage and preservation of the data (ISO and obsolescence of formats), giving an overview on significant cases of study (Electronic Beowulf and Caedmon's Hymn). The second part of the module will be centered on mixed repositories (Libraries or Meta-Archives), and to the application of IT to language, philology and dialectology. In order to give a clear description of the state of art, the last part of the module will be centered on high interrelated resources, as PROIEL, Menota, the Middle English Dictionary and the Anglo Norman Dictionary.

La prima parte del modulo introdurrà l’applicazione degli strumenti digitali ai campi della linguistica e della letteratura. Il modulo inizierà con una panoramica del secolo diciannovesimo come epoca della nascita delle tecnologie computazionali e digitali, dell’accesso diretto alle informazioni, della rete, del dato aperto e di quello a consultazione vincolata, della prospettiva focalizzata sull’utente, e su corpora e archivi come strumenti di accesso alla conoscenza. Una parte delle lezioni sarà dedicata alla conservazione (ISO e obsolescenza del dato), e a singoli casi di studio (Electronic Beowulf e Inno di Caedmon online). La seconda parte del modulo sarà incentrata su repositories e risorse digitali, e sull’applicazione del digitale alla linguistica, alla filologia e alla dialettologia. La parte finale del modulo sarà dedicata ad alcune risorse di interesse non solo linguistico o lessicografico, fra le quali particolare attenzione sarà dedicata a PROIEL, Menota, Middle English Compendium e Anglo-Norman Dictionary

Suggested readings and bibliography



Oggetto:
Book
Title:  
Macroanalysis. Digital Methods and literary History
Year of publication:  
2013
Publisher:  
University of Illinois Press
Author:  
Matthew L. Jockers
ISBN  
Chapters:  
1-5
Required:  
Yes


Oggetto:
Book
Title:  
A New Companion to Digital Humanities
Year of publication:  
2016
Publisher:  
Blackwell Publishing
Author:  
S. Schreibman - R. Siemens - J. Unsworth
ISBN  
Permalink:  
Chapters:  
E. Pierazzo, Textual Scholarship and Text Encoding: pp. 307-321
Required:  
Yes


Oggetto:
Book
Title:  
A New Companion to Digital Humanities
Year of publication:  
2016
Publisher:  
Blackwell
Author:  
S. Schreibman - R. Siemens - J. Unsworth
ISBN  
Permalink:  
Chapters:  
J. Flanders - J. Jannidis, Data Modeling, pp. 229-237
Required:  
Yes
Oggetto:

Students will choose one from the following articles:

  • R. Möhlig-Falke, Using the Dictionary of Old English Corpus for linguistic analysis: A basic classification of the textual sources, Neuphilologische Mitteilungen 116/2 (2015), pp. 395-420;
  • P. Stokes, The Digital Dictionary, Florilegium 26 (2009), pp. 37-65;
  • K.M. Price, Social Scholarly Editing, in S. Schreibman - R. Siemens - J. Unsworth (eds), A New Companion to Digital Humanities, Blackwell - Wiley, 2016, pp. 137-149 (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781118680605.ch10);
  • R. Rosselli Del Turco, The Battle we forgot to fight, in M.J. Driscoll - E. Pierazzo (eds.), Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, Open Book Publishers, 2016, pp. 219-238 (https://www.openbookpublishers.com/books/10.11647/obp.0095).

Further suggested readings will be provided in class. Students are invited to contact the teacher for any questions concerning bibliography or alternative readings.

Gli studenti e le studentesse sceglieranno uno fra i seguenti saggi:

  • R. Möhlig-Falke, Using the Dictionary of Old English Corpus for linguistic analysis: A basic classification of the textual sourcesNeuphilologische Mitteilungen 116/2 (2015), pp. 395-420;
  • P. Stokes, The Digital Dictionary, Florilegium 26 (2009), pp. 37-65;
  • K.M. Price, Social Scholarly Editing, in S. Schreibman - S. Siemens - J. Unsworth (eds), A New Companion to Digital Humanities, Blackwell - Wiley, 2016, pp. 137-149 (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781118680605.ch10);
  • R. Rosselli Del Turco, The Battle we forgot to fight, in M.J. Driscoll - E. Pierazzo (eds), Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, Open Book Publishers, 2016, pp. 219-238 (https://www.openbookpublishers.com/books/10.11647/obp.0095).

Ulteriori letture saranno indicate a lezione. Studenti e studentesse sono invitati e invitate a contattare il docente per letture alternative o per domande sui testi d'esame.



Oggetto:

Note

Students are invited to consult the CampusNet page and to contact the teacher for every question concerning the course or the bibliography.

Studenti e studentesse sono invitati a consultare la pagina CampusNet e a contattarmi per domande inerenti il corso, i testi e le modalità di lezione.

Oggetto:
Last update: 06/04/2023 10:13
Location: https://www.digitalhumanities.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!