Vai al contenuto principale
Coronavirus: aggiornamenti per la comunità universitaria / Coronavirus: updates for UniTo Community
Oggetto:

Digital Spanish Literature

Oggetto:

Digital Spanish Literature

Oggetto:

Academic year 2022/2023

Course ID
-
Teacher
Guillermo José Carrascón Garrido (Lecturer)
Degree course
Language Technologies and Digital Humanities
Year
1st year, 2nd year
Teaching period
First semester
Type
Distinctive
Credits/Recognition
-
Course disciplinary sector (SSD)
L-LIN/03 - french literature
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Written follewed by oral
Type of learning unit
modulo
Modular course
Digital French and Spanish Literature (STU0685)
Prerequisites
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

In accordance with the degree goals, as indicated in its SUA-CdS file, this course aims to introduce students to a reflexion on the significance for literature, in particular French and Spanish, of the arrival of digital resources. On the basis of a preliminary analysis of the ontological and rhetorical differences between the printed literary text and the digital literary text, the course will therefore aim to provide students with skills that will help them both to use digital technologies to study literary texts and to understand the specificities of digital literature.

Regarding to Spanish and Latinoamerican literature, the course will comment on some literary works “born digital” such as El poema que cruzó el Atlántico by María Mencía and will deploy an inventory of digital tools for the study of the history of Spanish literature as well as the reading, analysis and edition of Spanish and Latinoamerican texts of different epochs with an emphasis on XVI and XVII c. theatre.

Conformemente agli obiettivi del corso di studio indicati nella SUA-CdS, l’insegnamento propone una riflessione sulla significazione per la letteratura, in particolare per le letterature francese e spagnola, dell’arrivo e diffusione delle risorse digitali. Partendo da un’analisi propedeutica delle differenze retoriche e ontologiche tra il testo letterario a stampa e quello digitale, l’insegnamento fornirà le competenze basilari sia per l’uso di alcune tecnologie digitali nello studio dei testi letterari, sia per comprendere le specificità della letteratura digitale.

Per quanto riguarda le letterature spagnola e latinoamericane, l’insegnamento s’incentrerà dapprima nell’analisi di una opera generata in a mbito digitale, El poema que cruzó el Atlántico di María Mencía, per poi esplicare una serie di strumenti digitali per lo studio della storia della letteratura in spagnolo e per la lettura l’analisi e eventualmente l’edizione di testi letterari spagnoli e latinoamericani di diverse epoche, con particolare enfasi nei secoli XVI e XVII.

Oggetto:

Results of learning outcomes

Knowledge and understanding: By the end of the course the student shall know 1.- the main characteristics that the digital transmission imposes upon literary texts; 2.- the literary and poetic potentials of the digital medium and their exploration in some examples of contemporary Francophone literature; 3.- The main online resources for the study of Spanish and Latinoamerican literatures and how they work.

Applying knowledge and understanding: By the end of the course the student shall be able to analyse digital literary works in their digital specificity; they shall be able to analyse the main rhetorical and poetical features of a digital literary work; they shall know how to use digital resources for the analysis of Spanish language literary works.

Making judgments: By the end of the course the student shall be able to find online and choose the adequate digital tools for different tasks related to the study of French and Spanish literatures.

Communication skills: By the end of the course the student shall be able: 1- to know the most important digital publishing sites, such as journals, and their standards for publishing proposals; 2- they should be able to write or orally present a rhetorical analysis of a digital literary work and argue their interpretation.

Learning skills: By the end of the course the student shall be able to know how to find new digital resources and to keep up to date with the varying online reality as far as French and Spanish literatures are concerned.

Conoscenza e comprensione. Alla fine dell’insegnamento i/le discenti dovranno conoscere le principali caratteristiche che la trasmissione digital impone ai testi digitali; le potenzialità letterarie e poetiche del medio digitale e la sua esplorazione in alcuni esempi di letteratura francofona contemporanea; le caratteristiche e potenzialità di funzionamento di alcune risorse digitali per lo studio della letteratura spagnola e latinoamericana.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione: Alla fine dell’insegnamento i/le discenti dovranno essere in grado di analizzare opere letterarie digitali nella loro specificità digitale; di analizzare le caratteristiche retoriche e poetiche di una opera letteraria digitale; dovranno essere in grado di usare e sfruttare le risorse digitali per l’analisi di opere letterarie scritte in spagnolo (castigliano).

Autonomia di giudizio: Alla fine dell’insegnamento i/le discenti dovranno essere in grado di trovare e scegliere gli strumenti digitali adeguati per diversi compiti di analisi e studio di opere letterarie scritte in francese o spagnolo.

Competenze comunicative: Alla fine dell’insegnamento i/le discenti dovranno conoscere i principali siti per la pubblicazione digitale, come riviste specializzate e case editrici digitali e i loro standards per le proposte di pubblicazione; dovranno in più essere in grado di scrivere o presentare oralemente l’analisi retorica de un’opera letteraria digitale e di ragionare la sua interpretazione.

Capacità di apprendimento: Alla fine dell’insegnamento i/le discenti dovranno essere in grado di trovare nuove risorse digitali e di manternersi aggiornati sulla mutevole realtà digitale per quanto riguarda le letterature francofone e ispanofone.

Oggetto:

Program

2 half: Spanish language literature

A. A survey of digital tools:

  1. Linguistic Corpora and Digital Dictionaries
  2. Digital libraries in the Spanish speaking world
  3. Bibliographical tools for Spanish and Latinoamerican
  4. Digital editions of Spanish language literary works: criteria and tools, examples
  5. Specialized Portals
  6. Digital projects: an example. The Italian Novella and the Spanish literature of the XVII c.
  7. In the path: finding new tools and keeping up to date

B. Analysis of a digital poetic work: El poema que cruzó el Atlántico, by María Mencía

C. Editing an online journal on OJS: Artifara from the inside.

2ª metà: letteratura in castigliano

 

A. Inventario di strumenti digitali:

  1. Corpora linguistici e dizionari digitali
  2. Biblioteche digitali del mondo ispanofono.
  3. Strumenti bibliografici per le letterature in castigliano
  4. Edizioni digitali di opere letterarie in castigliano: criterii e strumenti, esempi
  5. Portali spacializzati
  6. Progetti di ricerca online, studio di un caso: la novella italiana e la letteratura spagnola del s. XVII
  7. Ricerca online: aggiornamento e nuove risorse

 

B. Presentazione e analisi di un’opera poetica digitale: El poema que cruzó el Atlántico, de María Mencía

C. La piattaforma OJS per riviste online: Artifara vista dall’interno

Oggetto:

Course delivery

The course will consist of 36 hours of lessons which will include the explanation of theoretical concepts and their application trough the analysis of examples. As far as the health emergency caused by the covid-19 epidemic will allow it, the lessons, scheduled for the second half of the first semester (november 10 to december 22, 2022), will take place in presence. If necessary, the lessons will be transmitted via Webex videoconference in streaming at the scheduled time. Texts and and other materials used for the lessons will be also made available through Moodle and through the section “Materiale didattico” of the course site (CampusNet). All students are warmly invited to register to the course (in this same page) to facilitate a more efficient communication.

L'insegnamento consiste in 36 ore di lezione frontale, che includeranno le spieagazioni teoriche e la loro applicazione all'analisi di esempi. Le lezioni saranno in presenza se le circostanze sanitarie lo permetteranno e si svolgeranno durante la seconda metà del primo semestre (10 novembre al 22 dicembre). Se la situazione lo dovesse rendere necessario, le lezioni verrano trasmesse in diretta attraverso videoconferenza webex nello stesso orario. I testi a altri materiali usati a lezione verranno resi disponibili su Moodle e sulla sezione di materiali didattici di questa pagina dell'insegnamento (CampusNet). Le studentesse e gli studenti iscritti sono caldamente invitati a iscriversi attraveros questa pagina per agevolare la comunicazione.

Oggetto:

Learning assessment methods

For the Spanish part, learning will be verified through the redaction of a brief essay (4.000 characters) on any topic of Spanish literature, written using exclusively online bibliographic materials (a list of topics will be available at the begining of the course) to be handed on by dec. 31 (or ten days before the date of oral exams shall the student choose to take the exam in a period different than january 2023). The oral examination will consist of a discussion of this paper.

Per la parte spagnola, la prova finale sarà composta da un breve saggio (4.000 battute) su un argomento di letteratura spagnola o latinoamericana (si fornirà un elenco orientativo all'inizio del corso) concepito e redatto con solo delle risorse bibliografiche online. Questo saggio dovrà essere consegnato per il 31 dicembre (o dieci giorni prima della data di appello orale scelta). Ci sarà quindi un esame orale nel quale si discuterà il saggio scritto.

Oggetto:

Support activities

Suggested readings and bibliography

Title:  
Humanidades digitales y literatura española: 50 años de repaso histórico y panorámica de proyectos representativos
Journal title:  
Janus
Year of publication:  
2020
Author:  
Laura Hernández Lorenzo
Volume:  
9
Start, end page:  
562-565
URL:  
Oggetto:

Álvarez Ramos, Eva & Javier Blasco Pascual, eds., Humanidades digitales: Retos, recursos y nuevas propuestas, Valladolid, Agilice Digital, 2018, ISBN 978-84-16178-83-4

Boadas, Sònia (ed.), “Presente y futuro de la literatura áurea en las Humanidades Digitales”, Studia Aurea [en línea], vol. 11 (2017) <https://studiaaurea.com/issue/view/v11>

López Pozas, Sagrario, “Algunas reflexiones sobre los humanistas digitales en España”, HDH Contribuciones <https://humanidadesdigitaleshispanicas.es/contribuciones/algunas-reflexiones-sobre-los-humanistas-digitales-en-espan%cc%83a/>

Urbina, Eduardo et al., «El arte nuevo de editar textos en este tiempo. Descripción de la estructura y demostración de funcionamiento de la edición electrónica virtual variorum del “Quijote” (EEVV-DQ) del Proyecto Cervantes 2001», Espéculo. Revista de estudios literarios, 12, (1999) < https://webs.ucm.es/info/especulo/numero12/artenuev.html>

Valdés Gázquez, Ramón (ed.), Edición digital y edición crítica, Anuario Lope de Vega, vol. 20 (2014) <https://revistes.uab.cat/anuariolopedevega/issue/view/v20>

Texts and further bibliographical references will be provided during the course.

Álvarez Ramos, Eva & Javier Blasco Pascual, eds., Humanidades digitales: Retos, recursos y nuevas propuestas, Valladolid, Agilice Digital, 2018, ISBN 978-84-16178-83-4

Boadas, Sònia (ed.), “Presente y futuro de la literatura áurea en las Humanidades Digitales”, Studia Aurea [en línea], vol. 11 (2017) <https://studiaaurea.com/issue/view/v11>

López Pozas, Sagrario, “Algunas reflexiones sobre los humanistas digitales en España”, HDH Contribuciones <https://humanidadesdigitaleshispanicas.es/contribuciones/algunas-reflexiones-sobre-los-humanistas-digitales-en-espan%cc%83a/>

Urbina, Eduardo et al., «El arte nuevo de editar textos en este tiempo. Descripción de la estructura y demostración de funcionamiento de la edición electrónica virtual variorum del “Quijote” (EEVV-DQ) del Proyecto Cervantes 2001», Espéculo. Revista de estudios literarios, 12, (1999) < https://webs.ucm.es/info/especulo/numero12/artenuev.html>

Valdés Gázquez, Ramón (ed.), Edición digital y edición crítica, Anuario Lope de Vega, vol. 20 (2014) <https://revistes.uab.cat/anuariolopedevega/issue/view/v20>

Texts and further bibliographical references will be provided during the course.



Oggetto:

Notes

Enroll
  • Open
    Enrollment opening date
    01/09/2022 at 00:00
    Enrollment closing date
    30/06/2023 at 00:00
    Oggetto:
    Last update: 15/09/2022 11:00
    Non cliccare qui!